Czym w ogóle jest logistyka?
Pojęcie logistyki:
Logistyka jest to proces planowania, realizowania i konstruowania sprawnego i efektywnego ekonomicznie przepływu surowców, materiałów do produkcji wyrobów gotowych oraz odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienta.
Funkcje logistyki:
Celem logistyki jest dostarczenie właściwego towaru, właściwemu klientowi, we właściwe ilości, we właściwym czasie, na właściwe miejsce, we właściwym stanie i po właściwej, czyli możliwie najniższej cenie.
Funkcje logistyki obejmują: obsługę klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kontrolę zapasów, czynności manipulacyjne, realizowanie zamówień, czynności reparacyjne i zaopatrywanie w części, lokalizację zakładów produkcyjnych i składów, procesy zaopatrzeniowe, pakowanie, obsługę, zagospodarowanie odpadów, czynności transportowe i składowanie.
Procesy logistyczne:
Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie mają za zadanie integrację strumieni rzeczowych i informacyjnych, kontrolowanie sprawności ich przepływu oraz kosztów, jakie generują, jak również dbałość o obsługę klienta. Do podstawowych składników procesów logistycznych można zaliczyć:
-
- fizyczny przepływ dóbr rzeczowych,
- procesy informacyjno-decyzyjne,
- utrzymanie zapasów rzeczowych,
- infrastrukturę procesów logistycznych,
- koszty logistyczne.
Systemy logistyczne:
Ogół procesów logistycznych zachodzących w przedsiębiorstwie tworzy system logistyczny przedsiębiorstwa, który można podzielić na następujące podsystemy:
-
- logistyki zaopatrzenia, zajmującej się obsługą surowców, materiałów pomocniczych i eksploatacyjnych oraz części;
- logistyki produkcji, obejmującej czynności związane z zaopatrzeniem procesu produkcji we właściwe towary i przekazywaniem wyrobów gotowych oraz półproduktów do magazynu zbytu;
- logistyki dystrybucji, w skład której wchodzą czynności i procesy mające na celu zaopatrzenie klienta w wyroby gotowe;
- logistyki części zamiennych (części mających zastąpić w wyrobach gotowych wadliwe elementy) ze strony producenta i odbiorcy;
- logistyki powtórnego zagospodarowania, obejmującej ekonomicznie i ekologicznie skuteczny przepływ odpadów.
Podział logistyki ze względu na zasięg oddziaływania:
-
- logistykę wewnętrzną – transport wewnętrzny, do którego wykorzystywane są m.in. przenośniki, taśmy transportowe, koła zębate, wózki widłowe itp.;
- mikrologistykę – procesy logistyczne zachodzące w obrębie jednego przedsiębiorstwa;
- mezologistykę – procesy logistyczne zachodzące w obrębie jednego działu gospodarki;
- makrologistykę – procesy logistyczne zachodzące w obrębie gospodarki krajowej;
- eurologistykę – procesy logistyczne zachodzące w obrębie kontynentu europejskiego;
- logistykę globalną – procesy logistyczne obejmujące swoim zasięgiem cały świat.
Strategia logistyczna:
Osiągnięcie przez podmiot gospodarczy zamierzonych efektów rynkowo-ekonomicznych wymaga sformułowania i wdrożenia adekwatnej strategii. Strategia logistyczna zaliczana jest do strategii funkcjonalnych i zajmuje ważne miejsce w systemie planowania.
Kluczowymi kwestiami z zakresu logistyki, mającymi wpływ na kształtowanie i rozwój strategii przedsiębiorstwa są:
-
- wybór dostawców materiałów, części, usług,
- wybór obsługi transportowej (własna lub zewnętrzna),
- wybór sposobu magazynowania (budowa zaplecza magazynowego lub korzystanie z usług przedsiębiorstw logistycznych),
- wybór sieci dystrybucji (budowa własnej lub korzystanie z sieci innych przedsiębiorstw),
- kształtowanie struktury podmiotowej sprzedaży wyrobów i usług.