Rodzaje transportu i wpływ transportu na środowisko
Ze względu na środowisko, w którym dokonywane jest przemieszczanie osób lub ładunku, wyróżniamy transporty:
- lądowy, który dzieli się na naziemny, podziemny (np. metro) i nadziemny (np. napowietrzna kolej linowa), oraz transport szynowy (kol.) i bezszynowy (samochodowy)
- wodny (mor., śródlądowy)
- powietrzny (lotniczy).
- przesyłowy (rurociągowy, przewodowy lub przenośnikowy)
Zależnie od sposobu przemieszczania ładunku rozróżnia się transport:
- ciągły (np. rurociągiem)
- nieciągły (samochodowy, kol., lotniczy.).
Pod względem dostępności dla użytkowników transport możemy podzielić się na:
- transport publiczny, gospodarczy-jest to transport własny przedsiębiorstw gospospodarczych mających własny tabor
- transport indywidualny-realizuje on potrzeby transportowe danej osoby, rodziny.
Zależnie od rodzaju napędu rozróżnia się transport silnikowy i bezsilnikowy.
- Transport silnikowy polega na przemieszczaniu się dzięki pracy mechanicznej. Dzieli się na transport parowy, elektroniczny., spalinowy, jądrowy.
- Transport bezsilnikowy – transport ten korzysta z siły mięśni człowieka (np. riksza), prądu wody lub wiatru (np. żaglowiec), zwierzęcia pociągowego lub jucznego, grawitacji
Pod względem typu ładunku transport możemy podzielić na:
- towarowy
- pasażerski
Transport pasażerski może mieć charakter uniwersalny (przewóz różnych ładunków lub dowolnych osób) lub wyspecjalizowany (przewóz jednego lub kilku typów ładunku).
Transport to jeden z najszkodliwszych sektorów gospodarki wpływających na zdrowie i środowisko naturalne. W skali Unii Europejskiej transport jest przyczyną 54% całkowitej emisji tlenków azotu, 45% tlenku węgla, 23% niemetanowych lotnych związków organicznych (NMLZO) oraz 23% pyłów PM10 i 28% pyłów PM2,5 (cząstek stałych o średnicy odpowiednio 10 i 2,5 μm). Odpowiada również za ponad 41% emisji prekursorów ozonutroposferycznego oraz 23% emisji CO2 i niemal 20% innych gazów cieplarnianych. Unia Europejska stara się ograniczyć degradację środowiska naturalnego poprzez politykę zrównoważonego rozwoju transportu. Wprowadza ona m.in.:
- promocję alternatywnych źródeł energii (biopaliwa, CNG, LPG),
- zaostrzenie norm dotyczących emisji spalin,
- promocję środków transportu o mniejszym stopniu zużycia paliwa na tonę przewożonego ładunku (np. transport wodny śródlądowy).