WÓZKI

wszystko o logistyce


Rodzaje transportu i wpływ transportu na środowisko

Ze względu na środowisko, w którym dokonywane jest przemieszczanie osób lub ładunku, wyróżniamy transporty:

  • lądowy, który dzieli się na naziemny, podziemny (np. metro) i nadziemny (np. napowietrzna kolej linowa), oraz transport szynowy (kol.) i bezszynowy (samochodowy)
  • wodny (mor., śródlądowy)
  • powietrzny (lotniczy).
  • przesyłowy (rurociągowy, przewodowy lub przenośnikowy)

Zależnie od sposobu przemieszczania ładunku rozróżnia się transport:

  • ciągły (np. rurociągiem)
  • nieciągły (samochodowy, kol., lotniczy.).

Pod względem dostępności dla użytkowników transport możemy podzielić się na:

  • transport publiczny, gospodarczy-jest to transport własny przedsiębiorstw gospospodarczych mających własny tabor
  • transport indywidualny-realizuje on potrzeby transportowe danej osoby, rodziny.

Zależnie od rodzaju napędu rozróżnia się transport silnikowy i bezsilnikowy.

  • Transport silnikowy polega na przemieszczaniu się dzięki pracy mechanicznej. Dzieli się na transport parowy, elektroniczny., spalinowy, jądrowy.
  • Transport bezsilnikowy – transport ten korzysta z siły mięśni człowieka (np. riksza), prądu wody lub wiatru (np. żaglowiec), zwierzęcia pociągowego lub jucznego, grawitacji

Pod względem typu ładunku transport możemy podzielić na:

  • towarowy
  • pasażerski

Transport pasażerski może mieć charakter uniwersalny (przewóz różnych ładunków lub dowolnych osób) lub wyspecjalizowany (przewóz jednego lub kilku typów ładunku).

rodzaje transportu

Transport to jeden z najszkodliwszych sektorów gospodarki wpływających na zdrowie i środowisko naturalne. W skali Unii Europejskiej transport jest przyczyną 54% całkowitej emisji tlenków azotu, 45% tlenku węgla, 23% niemetanowych lotnych związków organicznych (NMLZO) oraz 23% pyłów PM10 i 28% pyłów PM2,5 (cząstek stałych o średnicy odpowiednio 10 i 2,5 μm). Odpowiada również za ponad 41% emisji prekursorów ozonutroposferycznego oraz 23% emisji CO2 i niemal 20% innych gazów cieplarnianych. Unia Europejska stara się ograniczyć degradację środowiska naturalnego poprzez politykę zrównoważonego rozwoju transportu. Wprowadza ona m.in.:

  • promocję alternatywnych źródeł energii (biopaliwa, CNG, LPG),
  • zaostrzenie norm dotyczących emisji spalin,
  • promocję środków transportu o mniejszym stopniu zużycia paliwa na tonę przewożonego ładunku (np. transport wodny śródlądowy).